Google Ads

Google Ads är Googles annonsplattform som låter företag skapa betalda annonser som visas när någon söker efter specifika ord eller fraser (s.k. sökord) på Google.

Innehåll

Vi är Google Ads Partner

Vad är Google Ads och varför bryr jag mig?

Om du driver ett företag eller en verksamhet, är det dags att ta fram de stora verktygen. Ett av de mest kraftfulla i arsenalen? Google Ads. Det är som att sätta en gigantisk lysande skylt vid den mest trafikerade motorvägen på internet. Låt oss snacka om vad Google Ads är, varför du borde bry dig, och hur du kan använda det

Auktionbaserad annonsering: Google Ads använder ett auktionssystem för annonsplaceringar.
Målgruppsinriktning: Du kan rikta annonser baserat på plats, intressen och sökord.
Flexibel budget: Annonseringsbudgeten kan justeras dagligen efter behov och mål.
Mätbar prestanda: Detaljerade rapporter visar klick, visningar och konverteringar i realtid.
Olika annonsformat: Google Ads stöder text-, bild-, video- och shoppingannonser.

"Google Ads är som att ha en megafon i en folkmassa – du kan skrika hur högt du vill, men om du inte riktar den åt rätt håll når du inte rätt människor. Precision och strategi är nyckeln till framgång."

3 snabba om Google Ads

Precisionsinriktad annonsering

Google Ads gör det möjligt att nå specifika målgrupper baserat på deras sökbeteende, och intressen, vilket ökar relevansen och chansen att konvertera potentiella kunder med hög precision.

Flexibel budgethantering

Med Google Ads kan ditt företag själva bestämma hur mycket ni vill spendera dagligen och per klick, vilket gör det enkelt att anpassa annonseringskostnader utifrån kampanjmål och budget.

Omfattande resultatspårning:

Google Ads erbjuder detaljerad analys av annonsens prestanda, inklusive visningar, klick och konverteringar, vilket ger ert företag möjlighet att optimera era kampanjer för maximal avkastning och effektivitet.

Är ni en reklambyrå eller...?

Vi vill påstå att vi är så mycket mer, vi kan vara din webbyrå, din marknadsföringsbyrå eller din digitala byrå. Allt beroende på dina behov. Det är så det funkar att vara en fullservicebyrå helt enkelt!

Jag heter Sven-Ingvar Petersson och jag har haft hand om Hammers webbsidan ända sedan den första efter att föreningen startat om efter konkursen 2005. De första åren via Idrott-online och liknande tjänster där man var tämligen låst till vad man kunde göra men det var en utmaning i sig. Så småningom gick vi över till en egen designad webbsida och ännu lite senare så hörde Fredric Spendrup på FredagMorgon av sig och undrade om inte han kunde få hjälpa till med en nyare och mer responsiv webbsida och det har jag absolut inte ångrat att jag gick med på. Vi är nu inne på den andra versionen som Fredric designat och lagt upp. Allt har sket i samförstånd och Fredric har hela tiden haft lätt för att omsätta mina tankar och idéer till verklighet. Själv är jag van vid att knacka html-kod och uppskattar inte alltid de grafiska gränssnitten och då är det skönt att ha Fredric till hjälp. Ibland så löser han de bekymmer jag har men lika ofta så blir det att han visar hur jag själv skall göra det hela och på det viset lär även jag mig en del
Läs mer
Sven-Ingvar Petersson

Webbansvarig,

Halmstad Hammers

Vi är supernöjda med vår nya hemsida. Mycket professionellt framtagen. Ett fantastiskt samarbete. Jag kan verkligen rekommendera FredagMorgon.
Läs mer
Sofia Söderqvist

Marknadsansvarig,

Byggakademin

FredagMorgon ser alltid lösningar oavsett problem och ger snabb respons på stort som smått med ett professionellt bemötande. Kan varmt rekommendera FredagMorgon.
Läs mer
Maria Möllborn

Digital kommunikatör/ Webbansvarig,

Depend Cosmetic

Vi har under en längre tid samarbetat både med Fredrik och Erica som byggt våra hemsidor. Fredrik har varit mycket tillmötessgående och kreativ samt alltid snabb med att lösa problem som uppstått med hemsidan. Erica är en fantastisk idéspruta inom webbdesign och marknadsföring, hon har en förmåga att tänka utanför boxen. Båda har varit mycket tillmötesgående och vi har alltid upplevt en personlig service och engagemang vid våra möten. Vi kan inte annat än att rekommendera Fredrik och Erika för deras kunnande och förmåga att ta fram en färdig produkt från första idén till färdigt resultat.
Läs mer
Hans Nilsson

Ägare,

AHN Kiropraktorerna

Med proffessional hjälp från FredagMorgon har vi utvecklat en lättnavigerad e-handelsplatform som snabbt har blivit vårt absolut viktigaste verktyg för nå ut till nya och befintliga kunder och stärka vårt varumärke på en global marknad.
Läs mer
Peter Anjou

Creative Director,

Simmer Style

Vi kan varmt rekommendera FredagMorgon. Vår hemsida kulturlampan.se blev riktigt bra med hjälp av grafisk profil och fredagMorgons kunskaper inom webbdesign. Denna byrå är komplett för ett företag, skönt med mindre byrå som bryr sig på riktigt om att kunden skall bli nöjd.
Läs mer
Maria Randow - kulturlampan.se

För dig som vill läsa mer kommer här en novell om Google Ads

Vad är Google Ads och varför bry sig?

Google Ads är Googles annonsplattform som låter företag skapa betalda annonser som visas när någon söker efter specifika ord eller fraser (s.k. sökord) på Google. Låt oss säga att du säljer handgjorda, ekologiska tvålar (för vem vill inte ha lite eko-tvål i sitt liv?). När någon skriver in ”köp ekologisk tvål” i Google, kan din annons dyka upp på toppen av sökresultaten. Magi, eller hur?

Men här är grejen: du betalar bara när någon faktiskt klickar på din annons. Det är lite som att ha en armé av reklamtavlor, men du betalar bara om folk faktiskt bryr sig om vad du säljer. Med andra ord: du får maximal exponering, och du betalar bara för resultat. Smart, eller hur?

Google Ads använder maskininlärning genom Smart Bidding för att optimera dina bud i realtid. Det justerar automatiskt bud baserat på sannolikheten för konvertering, vilket gör att dina annonser presterar bättre utan att du manuellt behöver justera dem.
Google Ads låter dig dynamiskt anpassa dina annonsers text utifrån användarens sökfråga, plats, eller enhet. Detta ger en personlig upplevelse för varje användare och ökar chansen för klick och konverteringar eftersom annonsen blir mer relevant för individen.
Många vet inte att Google Ads hanterar annonser på YouTube, vilket innebär att du kan använda samma verktyg och principer för att nå din målgrupp genom videoannonser – och YouTube är världens näst största sökmotor!

"Google Ads är inte bara ett verktyg för synlighet, utan ett strategiskt verktyg för tillväxt. Med rätt inställningar och målgruppsinriktning kan du nå exakt de personer som är redo att konvertera. Men utan analys och optimering är det som att kasta pilar i mörkret."

Hur fungerar Google Ads (egentligen)?

Google Ads bygger på något som kallas för PPC (pay-per-click), vilket innebär att du som annonsör betalar varje gång någon klickar på din annons. Du får också ställa in din egen budget och bestämma hur mycket du är villig att spendera per dag, vecka eller månad. Så om du vill vara ekonomisk, kan du tänka på det som att bjuda på en kaffe till Google – en kopp i taget.

Nu till den tekniska biten. Annonsernas placering avgörs av något som kallas annonsauktion. Nej, det handlar inte om en galen ”Skrik-ut-din-bud”-auktion, utan om att Google tar hänsyn till två faktorer: ditt bud (hur mycket du är villig att betala per klick) och din Quality Score (hur relevant och användbar din annons och landningssida är för användaren). Så även om du inte bjuder högst, kan du vinna genom att ha en riktigt bra och relevant annons. Med andra ord, det lönar sig att göra läxan!

Fördelar med Google Ads (förutom känslan av att vara ett annonseringsgeni)

Det finns en hel drös med fördelar med att använda Google Ads, och här är några av de bästa:

Med SEO (sökmotoroptimering) kan det ta veckor eller månader att ranka högt på Google, medan du med Google Ads kan dyka upp överst på söksidan direkt. Tänk på det som en snabbfil förbi köerna – och ingen gillar att stå i kö, eller hur?
Du kan justera och anpassa din budget i realtid. Om du vill hålla det enkelt och börja med en budget som räcker för en lyxig pizza per dag – go for it! Du kan alltid skruva upp eller ner beroende på hur det går.
Med Google Ads kan du rikta dina annonser till exakt rätt människor. Du kan välja baserat på geografiskt område, språk, enhet (ja, du kan sikta in dig på folk som ligger och googlar på sin mobil i sängen). Det är som att få X-ray vision över dina potentiella kunder.
Google Ads är som att ha en megafon i en folkmassa – du kan skrika hur högt du vill, men om du inte riktar den åt rätt håll når du inte rätt människor

Vanliga misstag att undvika (ja, du kommer att göra dem)

Nu till den där delen som ingen vill höra: Google Ads kan vara klurigt ibland, särskilt om du är nybörjare. Här är några vanliga misstag som kan stå dig dyrt (bokstavligen).

Om du säljer cykelhjälmar och väljer sökordet ”cykel”, kommer du att få massor av klick från folk som kanske vill köpa cyklar, eller läsa om cyklingens historia. Men hjälper det dig sälja hjälmar? Nope. Var specifik med dina sökord!
Se till att installera Google Analytics och spåra vilka annonser som faktiskt leder till försäljning. Annars kastar du bara pengar i sjön och hoppas på det bästa – och det är som att spela dart med förbundna ögon.
Testa olika varianter av din annons, och justera dem efter vad som fungerar bäst. Din första idé är sällan den bästa (men den kan vara det om du har riktigt tur).

Har du läst så här lång är det nog dags att kontakta oss!

Vi tycker det är väldigt trevligt med både telefonsamtal, mail och personliga möten. Varför inte skicka iväg en kontaktförfrågan så hör vi av oss, helt förutsättningslöst, för att se hur vi kan hjälpa er att komma till nästa nivå!

Kontakta oss

Frågor och funderingar? slå oss en pling. Söker du en specifik person klicka här.

Du har inte tid att ringa, släng iväg ett mejl så hör vi av oss så fort vi kan.